Thursday 15 January 2015

magazine designer bertukar tempat keje baru..

bila nak start menulis je mesti blank..hehehe.. almak nak tereyak ...!!!!! jup.. kang sambung menulis lagi..
xjadil berak lah... hehehe

time la ni aye nak cite pasei tempat keje baru.. syarikat property.. ala pasei jual beli rumah.. conduct event.. iklankan develepor punya projek.. mula2 xfaham sgt tambah lagi semue ckap omputih .. real estate.. property investment, mortage.. apatah lagi..magazine ni salah satu produk die selain property launch: website yang memaparkan developer yang nak launch projek baru dorang.. macam property guru/mudah.my/jobstreet.tapi emasing ade specialist sendiri. aaaa.. fham ka idak..hahahha..buat xtaw sudala.. nak cita den pun bukan pakar sgt.. baru sebulan setengah kerje ja..

  aina ni pulak bertugas sebagai pereka magazines..  skunk dok tengah bz pasal magazine keluaran february.. dateline magazine sepatutnya 15hb.. 7 hari bekerja untuk cetakan..iaitu 22hb akan siap dan di edarkan terus ke distributor seluruh negara.. maka pada awal bulan atau 1hb setiap bulan terpampang la magazine kami di kedai-kedai/outlet/kiosk..tapi bulan ni di sebabkan masalah-masalah magazines dateline pada 17hb
1.artikel xsempat diiproses oleh editor maka kami designer xdpt nak buat ceoat
2. last minute pertukaran artikel
3. last minute ads dapt darpda client
antara partner pengedar kami ialah mph, news  kiosk, popular dan ade lagi xingat.. sekarag marketing sedang berusaha supaya magazines kami boleh diletakkan di strabuck untuk bacaan percuma para pelanggan... bukan mudah iea..marketing akan penin kepala buat phone call berkali2, beri proposal, beri statistik pembaca untuk meyakin head starbuck. ade client yang xpick up phone.. always busy.. dah angkat col beri email soh hantar proposol.. rupanya email salah.. sakit hati x.. eeewww gerammm.. tapi seb baik la aina xkeje dalam bidang tu.... cobaan

aina nak cite pasei tugasan harian aina pulak... 
magazines designer ni keje paling senang paling goyang kakilah y aina penah keje.. 
84 pages
20 artikel
17 ads
 sampei je opis.. on komputer.. aina amik cawan buat nescafe dulu.. cawan sendiri sudu sendiri coz opis pelbagai kaum.. juz for safety semua pakai barag sendiri. cit.. bila amik barag opis bawak balik.. xpikir pulok halal haram.. kikiki.. sowie lari topik pulak..
 layout, table,folio dalam indesign..
edit gambar gelap terang, crop pakai photoshop
illustrator untuk graph, figure yang terlalu complex..
pakai 3 ni je.. dan sehari aina boleh final draft 3 artikel.

biasanya akan ade smpai 3 draft. masukkn words,napic data, graph gambar layout cantik lagi kemas-print dan hantar ke meja editor, editor akan check dari segi spelling, grammar, vocab atau ade perubahan susunan ayat tu biasala.. aina akan betulkan jadi draft ke2.. editor check-betulkan correction smpai la zero mistake.. ape2 kesalhan akan di tanggung oleh editor. gaji besoww kot.. beban keje sebagai editor sgat berat pada pandangan aina.ok.. setiap keluaran akan ade theme issue.. contoh untuk february magazine company aina about security... soalan macammana nak relate security dan majalah property.. hehhehe.. kene baca magazine company aina baru faham.. 

keje editor pulak..
1. buat flat plan untuk setiap issue akan datag
2. create 1 theme untuk setiap issue
3. senaraikan list tajuk artikel yang berkaitan dengan theme dan mengikut folio
folio magazines aina ialah 
a. news & event 
b. feature 
c. developer of the month
d. personality of the month
e. investor next door
f. home plus
g. strategy
h. finance
i. legal
j. area focus
k. experts comments

4.bila dah dapt tajuk.. start buat phone call untuk interview orag.. 
5. agihkan artical antara writer.. beri wrter contact person tuk di hubungi.. untuk ini internet mainkan peranan penting.. juz type developer akan keluar list macam2 developer di malaysia.
6. writer akan start buat soalan dan tunjuk pada editor.. editor akan ubah @ beri idea soalan2 terbaik untuk di ajukan pada penemuduga. kat sini peranan editor dan writer sama.. untuk big artikel atau cover story biasanya editor y akan handle.. 
7. editor juga mengambil gambar dan rakam suara penemuduga semasa temu ramah.





No comments:

Post a Comment